PDA

View Full Version : Vilken del av firstones.com forums är bäst?

C_Mon
2 November 2003, 05:12 AM
OK, jag kommer att rösta på Finnish ändå för att jag är därifrån.

Eclecticonaut
2 November 2003, 08:46 AM
Samma här. :-)

El-Diablo
2 November 2003, 09:53 AM
Jag ska knulla din hund i reven!

Eclecticonaut
2 November 2003, 10:23 AM
Originally posted by El-Diablo
Jag vet inte en enda hund som har en rev inom... om inte det har ätit rå fisk. ;) Du måste mena att "röven" är din favorit plats.

Men varför den där sats är så populär i finska skolor?

Eclecticonaut
2 November 2003, 01:36 PM
Räven i röven...

http://koti.mbnet.fi/negatron/stuff/optimism.jpg

C_Mon
2 November 2003, 06:05 PM
ROTFL!! :D
Den bilden är roligare för var gång jag ser den.

BTW hu kommer det sig att en person från Tammerfors kan så bra svenska?

Eclecticonaut
2 November 2003, 07:37 PM
Originally posted by C_Mon
BTW hu kommer det sig att en person från Tammerfors kan så bra svenska? Jag fick en approbatur i svensk examen i studentskrivningar (mycket bättre än improbatur ;))... och jag har en bra finsk svensk finsk ordbok.

Så mitt svensk är inte gott och jag tycker inte om tvångsvensk för att jag behöver det sällan här på inland. Många människor har haft ett stort problem med det (inklusive mig själv) så det hellre inte borde vara obligatorisk.

Edit: "inte".

El-Diablo
3 November 2003, 02:19 AM
Minä asuin Sipoossa 15 vuotta elämästäni enkä siltikään ymmärrä paskan vertaa ruotsia :D

C_Mon
3 November 2003, 05:30 AM
Eclecticonaut: ok. Jag tror du försökte säga att pakko svenska inte skall vara obligatorisk. Jag själv har skrivit A i både finska och svenska(modersmål) i studentskrivningarna. Men jag tycker att pakko svenskan inte borde vara obligatorisk p.g.a. att dom som väljer då svenska skulle ha högre motivation att läsa då. Men svenska är bra att kunna om man är butiks biträde, ialla fall om jag kommer för jag frågar alltid först på svenska också vart än jag ringer.

El-Diablo: Shame on you!!!! :D

Eclecticonaut
3 November 2003, 09:39 AM
Minä asuin Sipoossa 15 vuotta elämästäni enkä siltikään ymmärrä paskan vertaa ruotsia :D Tuossa on jo asennetta. :)

Ja parempi että osaa yhden kielen hyvin kuin kaksi huonosti (itselle siis eximia äidinkielestä). Englanti on nykyään se toinen kotimainen (3 pistettä vajaa eximia).

Förlåt mig.

C_Mon
4 November 2003, 06:06 PM
Över ti Finnish forums o tala finska, plus att jag förlåter alldrig nån!

Eclecticonaut
4 November 2003, 06:48 PM
Originally posted by C_Mon
plus att jag förlåter alldrig nån! Så det skulle inte skada med lite mer finska?

Olen muuten lukenut lehtiartikkeleita siitä, miten ruotsalaiset kuullessaan ulkomailla omaa kieltään liukenevat paikalta vähin äänin eivätkä halua tavata maanmiestään toisin kuin vaikkapa useimmat suomalaiset. Olisikohan tässä käynyt juuri sillä tavalla, kun ei noita vaaleita viikinkejä ole tällä alueella vielä näkynyt? =)

...och så vidare på svenska. Jag måste sova nu.

Messiah
5 November 2003, 02:34 AM
Hehe äntligen. Jag känner att en ny era i firstonwes just har börjat :) :) :)

C_Mon
5 November 2003, 04:45 AM
Originally posted by Eclecticonaut
Så det skulle inte skada med lite mer finska?

Olen muuten lukenut lehtiartikkeleita siitä, miten ruotsalaiset kuullessaan ulkomailla omaa kieltään liukenevat paikalta vähin äänin eivätkä halua tavata maanmiestään toisin kuin vaikkapa useimmat suomalaiset. Olisikohan tässä käynyt juuri sillä tavalla, kun ei noita vaaleita viikinkejä ole tällä alueella vielä näkynyt? =)

...och så vidare på svenska. Jag måste sova nu.
Fråg int mig, men Messiah är int online lika mycket mera p.g.a. något problem med datorer.

Lord Refa
27 November 2003, 04:43 AM
Originally posted by Eclecticonaut
Tuossa on jo asennetta. :)

Ja parempi että osaa yhden kielen hyvin kuin kaksi huonosti (itselle siis eximia äidinkielestä). Englanti on nykyään se toinen kotimainen (3 pistettä vajaa eximia).

Förlåt mig.

Minulla vähän toisin päin.. Englanti pari pistettä vajaa L, ja äikästä tais tulla se keskinkertainen tms... en nyt muista, enkä oikeastaan tiedäkkään tota uusinta vielä.

C_Mon
27 November 2003, 10:46 AM
Var e vår moderator nu some borde si till att här bara talas svenska. :)